De afdeling BMS is trots op haar rol in de bachelor- en postdoctorale onderwijsprogramma’s van de RuG en het UMCG. Ons doel is om studenten en andere belanghebbenden concepten en kennis bij te brengen met betrekking tot de structuur en functie van levende organismen in gezondheid en ziekte. De gezamenlijke onderwijsexpertise van de BMS dekt een zeer breed scala aan onderwerpen: Op het meest gedetailleerde niveau van analyse zijn dat met name de moleculaire biologie en celbiologie, toepassing en relevantie van modelsystemen voor menselijke gezondheid en ziekte, en technieken voor biomedische wetenschap (met nadruk op microscopie). Op meer generiek niveaus betreft het met name onderwijs in de humane fysiologie, anatomie en embryologie, en ook de neuropsychologie en neuropsychiatrie, waarbij de nadruk meestal ligt op het overbrengen van kennis en concepten die klinisch relevant zijn of waarmee ziekte en gezondheid beter begrepen kunnen worden. Onze onderwijsverantwoordelijkheden gaan verder dan lesgeven of praktische training; sommige van onze stafleden coördineren en organiseren cursussen, programma’s, semesters en zelfs hele curricula. Veel van ons onderwijs is internationaal georiënteerd, hetzij omdat het onderwijs in het Engels is of omdat het publiek internationaal is. Omdat het onderwijslandschap momenteel zeer snelle veranderingen ondergaat, is het BMS ook betrokken bij onderwijsonderzoek en de ontwikkeling van onderwijsinnovaties.
We bieden drie faciliteiten die kunnen worden gebruikt voor lesgeven en leren: Het Molecular Imaging Center (inclusief elektronenmicroscopie), het Medische Fysiologie Lab, en de Snijzalen Anatomie. De laatste is nauw verbonden met, en sterk afhankelijk van, het Groninger lichaamsdonatieprogramma.
BMS draagt bij aan onderwijsprogramma’s binnen 4 RuG-faculteiten (medisch, gedrag en sociaal, wetenschap en techniek, University College). We nemen een belangrijke positie in ‘levenslang leren’ in door deel te nemen aan PhD-onderwijsprogramma’s (bijv. GSMS) en door het organiseren en mogelijk maken van hoogwaardige post-academische klinische simulaties (bijv. Wenckebach Skills Centre, Crossing the Borders). Onze afdeling neemt ook deel aan de European Medical School Groningen – Oldenburg (EMS), een unieke grensoverschrijdende samenwerking tussen de RuG en de Carl von Ossietzky University Oldenburg. In zijn totaliteit draagt BMS jaarlijks bij aan de opleiding en training van naar schatting 3000 – 4000 studenten.
De hoge kwaliteit van het BMS-onderwijs wordt onderstreept door verschillende prijzen en prijzen die de afgelopen jaren zijn gewonnen door stafleden van de BMS, waaronder Docent van het Jaar Geneeskunde, UMCG-Docent van het Jaar en de UMCG-prijs voor onderwijs en training.
De onderwijsambassadeur van de BMS is dr. Janniko Georgiadis.